NYA KURSER

Tänkte berätta om dom nya kurserna som började idag. 
 
På morgonen var det introduktion för kursen Ledning av människor. Och när vår examinator först berättade att vi själva skulle ha föreläsningar för varandra och prata framför klassen i 45 minuter vid hela 3 tillfällen så kände jag mitt hjärta i halsen. På riktigt, kände på halsen och pulsen slog jättehårt. Så jag höll ju på att få en panikattack, men kunde lugna ner mig själv. Ju mer hon förklarade och berättade saker så kände jag mig mer och mer lugn. Många elever är rädda för denna läraren för att hon tänker på ett annat sätt och gör saker lite annorlunda, och jag måste säga att jag var det först. Men sen efter ett tag så känner jag bara mer att hon kommer hjälpa mig. Och att hon vill hjälpa mig. Detta är inte en lärare som försöker sätta dit en utan detta är en lärare som verkligen vill ge oss något och vill lära känna varje individuell student så att alla kan lyckas och göra bra ifrån sig. 
Efter idag kommer jag nog mer se henne som en mentor med att prata framför andra och mycket mer. Känner en slags trygghet, typ att hon kommer stötta och hjälpa mig genom darriga redovisningar. 
 
Förstår inte varför jag blivit så nervös, darrig och allmänt dålig på redovisningar och retorik. Var ju grym på det förr, men kan tänka mig att sjukdomen (som gör mig trögtänkt och så att jag inte kan formulera mig) gör mig osäker och rädd. Men jag kommer verkligen kämpa för att komma över det och hitta säkerheten igen med denna kursen. För om det är någon gång det är bra tid att göra det så är det nu med denna läraren. 
 
I denna kurs kommer vi ha 4 hemtentor (!) och så hålla i egna föreläsningar och sånt. Mycket eget arbete vilket kan vara skönt. Måste bara beställa böckerna för första tentan ska vara inne på tisdag! 
Tills på måndag har jag en liten uppgift att göra bara. Jag ska skriva en A4 om vad jag anser utmärker en bra ledare. Och det blir nog inga problem. Har redan massa idéer och tankar kring det. Tror det svåra blir att begränsa mig till bara en sida. 
 
Den andra kursen heter Verksamhetsplanering med miljö och kvalitetsledning. Och om jag ska vara ärlig så var det nästan bara massa kladd och ludd idag. Läraren var väldigt snabb och skrev typ förkortningar som man inte hann uppfatta. Men det som är bra i den kursen är att lärarens föreläsningar finns på Blackboard så man kan läsa in sig lite och förbereda sig så man har en chans att hänga med på föreläsningarna. Hoppas kommande föreläsningar blir lite lättare att hänga med på. 
 
I denna kurs blir vi examinerade med både 3 case (typ hemtentor i grupper om 3) och en tenta. Så det kommer bli väldigt mycket plugg hela tiden med dessa kurserna. Men måste säga att det är skönt att slippa sån intensiv tentaångest och att det är mer utspritt. 
 
Och OJ vad jag skrivit på. Har inte ens nämnt dom roligaste sakerna jag hade och berätta! Men det får bli en annan gång för mina inlägg blir så brutalt långa nuförtiden. 
 
Nu ska jag ta och laga lite mat! 
 
 



Kom ihåg mig?