mikron från helvetet

Vi köpte ju ny mikro häromdagen, och den är jättefin och allt, men igår hände det en liten olycka. 
Vi skulle poppa popcorn till ett avsnitt av Game of Thrones, och sätter igång mikron, 3.00 minuter som vanligt. Men när jag ska hämta popcornen (tiden hade inte ens gått) så möts jag av en rykande mikro. Öppnade luckan och så kom det en stor boll av rök. Popcornen var brända, minst sagt!! Skyndade mig att stänga igen och ropa på Fredrik. Tror t.o.m. jag skrek "vår mikro brinner". Fredrik kom och tog ut popcornpåsen, och till min lättnad så brann den inte. Han skyndade sig att kasta ut den på balkongen för att få bort att rök och lukt som lägenheten nu var fylld med. Alla fönster öppnades och jag stod och jag viftade med en bok för att få ut röken. Och jag kan säga till er att den röken var inte nådig. Mina ögon rann och kunde knappt andas pga att lukten var så skarp. Så jag stod där och viftade medans Fredrik klättrade upp och var redo att stänga av brandarmet om det skulle gå. Klockan var runt 22 så vi ville verkligen inte skapa något kaos i huset. Nu när jag tänker efter så kanske lukten kom ut i trapphuset! Hoppas inte det! 
Vi vädrade hela kvällen och försökte ändå njuta av ett avsnitt GoT, men jag kan ju säga att jag inte kunde sluta tänka på det. Tankar som " tänk om jag inte hade gått ut för att titta till dom? jag kände ingen lukt då, så det var bara ren tur att jag tänkte gå ut i köket för att se hur det går i nya mikron.", "tänk om det hade börjat brinna och vi hade ingenting att släcka den med". 
Och jag som har TJATAT på att vi ska köpa brandskydd, (senast idag när vi var på clas ohlsson, så jävla typiskt) och så händer detta. Nu kan jag ju säga att jag idag ska köpa brandskydd. Kosta vad det kosta vill, ordentligt brandskydd måste jag ha. Brandsläckare och kanske en brandfilt. Såg att det fanns speciellt spray typ för småbränder i köket. En sån måste jag ha. För nu kommer jag inte kunna sova gott om nätterna när vi har en sån dum mikro och inget ordentligt brandskydd.
 
Vi lever och lägenheten är intakt. Mikron däremot.. njaa. Har hört att man kan lägga in en skål med ättika och att det ska ta bort lukten. Det som är bränt inne i mikron vet jag inte om man kan ha så. Men får ringa runt och söka lite på internet tror jag.
 
Jaha, så detta blev ett helt inlägg om popcorn, mikro och rök/brand. Hoppas jag aldrig mer får uppleva denna rädsla igen eller att ingen av er får uppleva det. Så man kan väl säga att dagens tips är: BRÄNN ALDRIG POPCORN. HA STENKOLL PÅ DOM NÄR DOM POPPAR



Kom ihåg mig?